V.O.C.

Viering 400 jaar V.O.C.

Met dank aan de stichting "Viering 400 jaar VOC"
ABN AMRO, Euronext, Fugro, Heineken en IHC Caland.

Overzicht-01
Overzicht

Overzicht-OudeSchild
Overzicht Oude Schilt

 

Schip-Boeier-2

Boeier

Schip-Boeier
Boeier

Schip-Haringbuis
Haringbuis

Schip-Heemskerck
Heemskerck

Schip-Kaag
Kaag

Schip-Molen
Molen

Schip-Nagelboom
Nagelboom

Schip-Onderlegger
Onderlegger

Schip-Oranje
Oranje

Schip-Pink
Pink

Schip-Statenjacht
Statenjacht

Schip-Wijdschip

Wijdschi

 

test


 

Scene-Burgt_van_Leiden
Scene Burgt van leiden

Scene-Gelderland
Scene gelderland

Scene-Kat
Scene kat

Scene-KatJacht
Scene kat + jacht

Scene-Krijgsraad
Scene krijgsraad

Scene-Nagelboom
Scene Nagelboom

Scene-Oranje
Scene Oranje

Scene-Swiftsure
Scene swiftsure

Scene-TenAnker
Scene ten anker

Scene-VertrekkendVOCschip
Scene vertrekkend VOC schip

Scene-waterschip
Scene waterschip



Bouwjaar: 1638
Maten: 106 voet lang, 24 voet wijd, 9 voet hol.

Historie:
Het schip werd vermoedelijk gebouwd op de Peperwerf te Amsterdam in 1638 voor de VOC kamer van Amsterdam. Het was een oorlogsjacht van de kleinste soort. Het schip was relatief zwaar bewapend en snel, maar kon evengoed nog een kleine vracht laden. Verkenningen, gewapende escorte en vrachtvervoer in de Aziatische wateren behoorde tot de taken van deze scheepjes.De Heemskerck werd vooral bekend omdat het in 1642 door Abel Tasman gebruikt werd voor zijn expeditie naar Zuidland. Waarbij hij Australie en Nieuw Zeeland ontdekte. De kleinere jachten kwamen meestal nooit meer terug in de Republiek. Het model is vervaardigd naar een reconstructie door Ab Hoving en tekeningen van Cor Emke. Het schip zou in 1665 een oud schip geweest zijn; schepen van die leeftijd kwamen echter voor.

heemskerck01

Schip-Heemskerck
Model van de Heemskerck.
Bouwjaar: 1656
Maten: 100 voet Lang, wijd 22 voet, hol 11 voet.

Historie:
Gebouwd in Hoorn voor de kamer van Hoorn in het jaar 1656.Evenals de kleine jachten bleven de kleine fluiten meestal in Aziatische wateren voor transporten tussen de verschillende handelsposten. De fluit was een Hoornse uitvinding. Het was een groot succes en werd al snel het meest gebouwde vrachtschip uit de zeventiende eeuw. Het schip was een echte duizendpoot. Er waren walvisvaardersfluiten, oorlogsfluiten en diverse soorten handelsfluiten. In de zeventiende eeuw kenmerkte de fluit zich door snelheid, lage kostprijs, veel volume, een smal dek en kleine bemanningen. De VOC fluiten hadden een galjoen.De Molen is in het jaar 1658 bij Ceylon op een rif gelopen en vergaan. Het model is vervaardigd naar een reconstructie door Ab Hoving en tekeningen van Cor Emke.

molen01
Model van de Molen.

Schip-Molen
amstelant01

Bouwjaar:
1660
Maten: 142 voet lang, 33 voet wijd, 15 voet hol en daarboven 7 voet.

Historie:
Het schip werd gebouwd in 1660, vermoedelijk nog op de peperwerf te Amsterdam voor de VOC kamer van Amsterdam. Het schip maakte een reis naar Batavia. Op de terugreis nam het zijn toevlucht in de baai van Bergen te Noorwegen in verband met het uitbreken van de tweede engelse oorlog. Daar raakte het betrokken bij een gevecht in de baai met een Engels eskader. De aanval mislukte door de taaie tegenstand die de retourvloot bood. Bij terugkomst is het schip ten oosten van Terschelling gestrand en vergaan. De lading is daarbij grotendeels gered. Over het lot van de bemanning is niets bekend. De Amste-lant is een typisch retourschip van het kleinere soort.

amstelant02

De gereconstrueerde spiegel van het schip Amste-lant. Van de Amste-lant is alleen een afbeelding van de voorzijde van het schip bekend. Onderzoek door de heer J. Blom, archivaris van het Hoogheemraadschap Amstel, Gooi en Vecht te Hilversum leverde het wapen van Amstelland op zoals het er vermoedelijk in de zeventiende eeuw heeft uitgezien. De indeling van de spiegel met vier ramen is typerend voor een Amsterdams VOC schip van 142 voet uit 1660. Dat geldt ook voor de indeling van het holle wulf. Op het vooraanzicht van het schip is goed te zien welke beelden er rondom de spiegel waren geplaatst. Slechts de beelden op het bolle wulf en die tussen de ramen zijn een aanname.

Aktuelles

Fotos von Modellbauer